مصاحبه با هنرمندان : محسن هاشمی

 

طرح ماندگار اقدام به مصاحبه با هنرمندان دنیای CG ایران در هنر ها و زمینه های مختلف کرده و قصد دارد که از تجربیات این هنرمندان برای شما عزیزان بگوید. اولین مصاحبه ی ما با آقای محسن هاشمی می باشد که در ادامه توجه شما رو به خلاصه ی مصاحبه و ویدئوی آن جلب می کنیم.

mohsen-hashemi-3dmax-interview-tarhe-mandegar

خلاصه ای از مصاحبه

طرح ماندگار : خودتونو معرفی کنید.

محسن هاشمی هستم، متولد تهران سال 1367

 طرح ماندگار : از چه سالی وارد حوزه گرافیک کامپیوتری شدید؟ چه اتفاقی افتاد که به این سمت اومدید؟

من از کودکی هنر رو دوست داشتم و دوست داشتم تو همین رشته هم تحصیل کنم ولی به دلایلی منجمله خدمت سربازی، کاردانی رو تونستم معماری بخونم و بعد از اون تو رشته مدیریت ادامه تحصیل دادم ولی چون از کودکی هنر رو دوست داشتم شرایط به نحوی جور شد که تونستم تو همین زمینه فعالیت کنم.

طرح ماندگار : نرم افزار اصلی شما چیه؟

نرم افزار اصلی ندارم. معمولا هر چیزیو هر جا که بکار بیاد ازش استفاده می کنم؛ ولی بیشتر با Max و V-Ray کار می کنم.

طرح ماندگار : از چه سالی با نرم افزار 3ds Max آشنا شدید و چطور با این نرم افزار آشنا شدید؟

من یه دوستی داشتم که مکس کار می کرد و تنها شخصی بود مدلسازی رو تا حدود پائینی به من یاد داد، و حدودا سال 87، 88 بود، و ما بقی رو هم خودم یاد گرفتم ، تمرین کردم، حتی به مدت 12 ساعت در دروز به سختی و به مدت 2 سال تا اینکه آشنا شدم با کلیت نرم افزار. بعد نرم افزارهای دیگه مثل راینو، اتوکد، افتر افکت یا لومیون و نرم افزارهایی که به کارم میومد رو خودم شروع میکردم به یادگیری.

طرح ماندگار : بیشتر دوست دارید رو مدل سازی کار کنید یا رندر؟

رندر. رندر و انیمیشن رو خیلی بیشتر دوست دارم.

طرح ماندگار : نرم افزاری هست که دوست داشتید یاد بگیرید ولی هیچ وقت فرصت نشده؟

مایا.

طرح ماندگار : سابقه شرکت در مسابقات رو دارید؟

خیر. برای مسابقات رندر گرفتم ولی اینکه خودم تو مسابقات شرکت کنم، هیچوقت فرصتش پیش نیومده.

طرح ماندگار : اگر به شما بگن که به اختیار خودتون محل کارتون رو انتخاب کنید (شرکت، موسسه، گروه) در داخل و یا خارج کشور، آیا جایی هست که دوست داشته باشید که اونجا کار کنید؟

میر. یک گروه شبیه سازی نروژی هستند به اسم میر (www.mir.no).

طرح ماندگار : از بازار کار خودتون بگید، اینکه آیا درآمد شما از این راه هست و یا منابع درآمدی دیگری هم دارید؟

 شخصی که بخواد کاری رو انجام بده، تو هر رشته کاری که بخواد شروع بکنه میتونه موفق باشه. باید فقط ببینه اون رشته ای که انتخاب میکنه آیا رشته ای هست که اون رو به آرزوهاش برسونه یا نه. از نظر مالی من هیچ کسی رو نمیشناسم که تو ایران راضی باشه، به خاطر بازار کاری که وجود داره. به خاطر مسائلی مثل کارفرماها، افرادی که با قیمت های خیلی پایین در زمینه فعالیت می کنند؛ اینها همه چیزایی هستند که بازار رو خراب میکنه. ولی تنها چیزی که باعث شده تو این رشته موندم اینه که قابلیت خلق کردن رو به هر شخصی میده، یعنی اون موقعی میشه که طرف قدرت واقعی رو میتونه تو حرفش ببینه. اون موقع، فرد از حوزه کاریش میاد بیرون. واسه من تا الان جوری بوده که یک روز کاری هم نداشتم و همش برام تفریح بوده. همین هم باعث شده که میرم دنبال مسائل جدید و سعی می کنم هر کاری که انجام میدم از کار قبلیم یک چیز جدیدتر داشته باشه. حتی کارهای بازاری و معمولی که انجام میشه سعی میکنم از کار قبلی بازاری و معمولی که انجام دادم یه چیز بهتر داشته باشه. اگر کسی هم بخواد تو این حوزه کار کنه این اولین سرلوحه ای میتونه باشه که بتونه کمک کنه. 

طرح ماندگار : فکر می کنید چقدر در روز در حال کارکردن با کامپیوتر هستید؟

کار کردن شخصی من، چونکه تنها مبحثش فیلد معماری نیست و یک قسمت از اون گرافیک و دو بعدی هم کار می کنم، من فکر می کنم تمامی تایمی که در روز ذهنم درگیر کار باشه بطور میانگین 8 ساعت هست. توی بعضی روزها 4،5 ساعت هست تا 10،12 ساعت. تمام کاری که من انجام میدم فقط نرم افزاری نیست. تا یک مقطعی که کار قشنگ پخته بشه تو ذهنم اول میشینم و فکر می کنم ببینم چی می خوامو چی قرار در بیاد.

نرم افزاری بستگی داره. شاید سرعت من در زمان کار انجام دادن از بقیه بیشتر باشه و کاری که شاید یک فرد تو یک هفته انجام میده رو بتونم تو یک روز هم ببندم. اون هم به این دلیله که من از قبل رو این پروژه فکر کردم. یعنی اون موقع که یک هفته زمانم رو میگرفته شاید سه روز به کارم فکر کردم. بنابر این الان که می خوام اون کار رو انجام بدم دوباره اون سه روز فکر رو قبلا براش انجام دادم ( تو پروژه مشابه) و بنابراین دیگه لازم نیست دوباره اون قدر فکر کنم. 

 طرح ماندگار : آیا تدریس کردید؟ به نظرتون چه افرادی بیشتر مستعد بودن و وفتی تدریس می کردید حس می کردید که پیشرفت می کنند و آینده ی خوبی دارند؟ از نظر سنی چه طور ؟

4 سال تدریس کردم. افرادی که ضعیف بودن استعداد بیشتری داشتن. محدودیت سنی هم مهمه. یک سری از افراد هم هستن که باید از نظر سنی به یک درک مناسب برسن تا زمینه ی یادگیری بیشتری داشته باشن .

طرح ماندگار : نظرتون راجع به شبیه سازی چیه؟ شبیه سازی رو  تو چی میبینید؟

ببینید کلا این بحث شبیه سازی یه مواردی هست راجع به کار اصلی، یه مواردی هست راجع به زندگی. به نظر من کسی که زندگی و کارش معماریه بجز رشته خودش یکسری موارد پیش زمینه هم باید داشته باشه. بنظرم کسی که ادبیات و فلسفه ندونه معمار خوبی نمیشه. چون اصلا زیر شاخه همدیگه هستند. شاید از نظر نگرش عادی، هیچ ربطی به همدیگه نداشته باشن ولی حتی معمارهای بزرگ مثل میس وندرو هم به این اشاره کردن و گفتن حتما باید ادبیات و فلسفه چاشنی کار معماری باشه. تو کار خودمون من واقعا خودم عاشق شبیه سازی هستم. عاشق خلق کردنم. به نظرم توی فلسفه زندگی چنین چیزی وجود داره. اگر چیزی باشه که توی زندگی بخوای بهش برسی، باید یک تصویر ذهنی ازش داشته باشی. یعنی اگر شما خواستار ثروتی، خواستار علم زیادی، خواستار قدرتی، خواستار یک خونه خوبی، خواستار هرچیزی که توی زندگیت هستی، تا تصویر ذهنیشو نداشته باشی نمیتونی بهش دست پیدا کنی. چون اصلا نمیدونی که قراره به چی دست پیدا کنی. شاید حتی اگر بهش برسی، نشناسیش. میگی این چیه. شاید ازش بگذری. شاید موقعیتی پیش بیاد که همون موقعیتی باشه که تو رو به خواستت میرسونه، ولی بخاطر اینکه تصویر ذهنی ازش نداری، ممکنه ردش کنی و شکست بخوری. شبیه سازی همیشه زیباترین پیامش برای من همیشه همین بوده. حالا چه توی معماری و یا توی هر فیلد دیگه ای باشه، شبیه سازی زیباییش به اینه که ما میدونیم قراره به چه چیزی برسی. برای مثال خودم اعتقاد دارم شما اگر خودت یک خونه رو صفر تا صدشو در بیاری، رندرش بکنی، مدل سازیش بکنی، همون خونه ای میشه که در آینده میخای بهش برسی. یعنی این چیزیه که شما توی ذهنت ساخته و پرداختش کردید، اتوماتیک هم ذهنت به کائنات همین پیغام رو میرسونه. و چیزی میشه که شما در نهایت بهش دست پیدا می کنید. این چیزیه که تمامی مستند هایی هم که در این زمینه ساخته شدن به این زمینه اشاره داشتن. به خاطر همین شبیه سازی یکی از مهمترین قسمت های زندگیه شخصه. 

طرح ماندگار : اگر بخوای شبیه سازی کنید بیشتر ترجیح میدین که انیمیشن باشه یا یک تصویر ثابت؟

فرقی نمیکنه. از تصویر ثابت هم میشه انیمیشن ساخت. ولی انیمیشن چونکه پویایی و رنگ و لعاب بیشتری داره، معمولا انیمیشن رو میپسندند، ولی من نه، گاهی با بعضی تک فریم ها خیلی رابطه خوبی برقرار می کنم. به نظرم حتی بعضی از تک فریم ها از یک انیمیشن بیشتر صحبت داره. اون بستگی به شخصی داره که داره اون کار رو انجام میده. حتی نرم افزارهای سه بعدی هم همینطور هستند. شما مثلا یک کار خیلی عالی میبینی، اون مثلا با دوتا نرم افزار کار شده، یک کار خیلی افتضاح هم میبینه که با همون دوتا نرم افزار کار شده. واسه همین تو این حوزه خیلی مهمه که چه شخصی داره از نرم افزار استفاده میکنه. صد در صد نتایجش زمین تا آسمون با هم فرق داره. 

طرح ماندگار : اگر بخوای از صفر کار با نرم افزار رو شروع کنی، با فرض اینکه همین تجربیات رو داشته باشی، چکار میکنی؟

آخه چیزی هست به نام تیم ورک که تو ایران مفهمومی نداره، کارفرما پروژه رو به شما میده و براش مهم نیست شما چند نفرید که دارید روی اون پروژه کار می کنید. به خاطر هزینه های پایین هم معمولا تیم ورک نمیصرفه. من خودم شخصا دوست دارم که توی یک فیلد کار کنم. یعنی من خودم V-Ray رو به تمامی موتور رندرها ترجیح میدم. به خاطر اینکه خیلی باهاش کار کردم اینو میگم. اینو نمیگم چون موتور رندر خوبیه چون صد در صد رئال نیست. موتور رندرهایی هستند که از V-Ray رئال تر رندر می کنند. ولی حوزه تخصصی خیلی مهمه. شخصی که تو یک حوزه کار داشته باشه و بتونه کار انجام بده، شخصیه که برای کمپانی های بزرگ که کارای تیمی انجام میدن واقعا لازمه. ولی اینجا چنین چیزی اصلا مفهمومی نداره. چون هر چی بیشتر نرم افزار بلد باشی، به قول معروف دریای علم باشی با عمق یک وجب، بیشتر اینجا کارت راه میافته تا اینکه فقط رو یک بخش تمرکز داشته باشی و همون یک بخش رو حرفه ای بلد باشی. 

الان هم اگر بخوام از اول شروع کنم دقیقا همه اون چیزایی که تا الان بلدم رو دوباره باید یاد بگیرم. این بخاطر من نیست، این بخاطر بازار کار اینجاست. 

طرح ماندگار : فکر می کنید چقدر فرد یا نرم افزار در کیفیت کار تاثیر دارند؟ یعنی فرد مهمتره در خروجی کار یا موتور رندر مورد استفاده؟

خیلی تاثیر داره. مثلا الان الکس رومن با V-Ray کار میکنه و من هم همینطور. نتیجه کار خیلی با هم متفاوته. اون خودش حاصل سال ها تلاش و زحمتیه که به یک سری موارد دست پیدا کنه، تنظیمات دست پیدا کنه، به یک سری متریال ها دست پیدا کنه که بتونه اون چیزی که واقعیت داره رو شبیه سازی کنه. و این خیلی فرقشه که چه شخصی داره با همون موتور رندر کار میکنه. 

طرح ماندگار : اگر وارد این کار نمیشدید آیا کاری بود که دوست داشتید وارد اون کار میشدید؟

من بعد از این کار، کاریو که دوست داشتم انجام بدم بازاریابی هست. توی اون کار خیلی موفق تر هستم. ولی این کار رو دوست دارم. 

طرح ماندگار : این کارو ترجیح میدین یا بازاریابیو؟

جفتشو. ولی در نهایت فکر می کتم معماریو ادامه میدم.

طرح ماندگار : آینده ایران رو تو حوزه گرافیک کامپیوتری چطور میبینید؟

خیلی خوبه. ایران واقعا عالیه. استعدادهایی که داره هیچ جای دنیا نداره. فقط امکانات نداره. 

طرح ماندگار : نظرتون راجع به نرم افزارهای قفل شکسته چیه؟ آیا این خوبه برای ما ایرانیا یا نه؟

این برای ما که واقعا بد بوده. اونجا اگر بخوای بری یک هزینه گزاف باید برای نرم افزار بدی و یک هزینه گزاف بابت آموزش. هر شرکتی مایل به انجام این کار نیست در خارج از ایران. به خاطر همین کار میره دست همونی که تخصصشه، این هزینه ها رو انجام داده و حالا میتونه به راحتی کار انجام بده. ولی اینجا هر کسی خودش صاحب سبکه، کار کردن باهاش سخته چون نرم افزارو بلده. در کنار اون قضیه این که اصلا اشباع شده. الان شما هر جا بری، مثلا مغازه کابینت سازی، مکس نصبه و داره رندر تحویل مشتری میده. این در صورتیه که کار شخصی باید باشه که شبیه سازی انجام میده. یعنی اون (کابینت ساز) طراحی رو انجام میده ولی فیلد شبیه سازیش دیگه بر میگرده به حرفه یک نفر دیگه. این واقعا بده یعنی کپی رایت اگر رعایت بشه اولین چیزی که اتفاق میافته اینه که همه به حق و حقوق خودشون میرسن. درسته یک مقداری سخته واسه ما استفاده ازش ولی واقعا چیز خوبیه.

طرح ماندگار : نکته یا توصیه ای تو  حوزه ی کاریتون ؟

به نظر من اگه کسی بخواد این کارو انجام بده تو این رشته ، فقط دوتا کار بازاری انجام بده یا کار دانشجویی انجام بده و وقتش بگذره و نخواد تخصصی این رشته رو دنبال کنه و انجام بده به نظرم به این سمت نیاد خیلی بهتر و این وقت رو خیلی چیزایی بزاره که بخواد به صورت حرفه ای دنبالشون کنه. …

 این کار حداقل یک سال، یک سال و نیم زمان میبره که بخوای توش حرفه ای بشی. یک سال، یک سال و نیم خیلی تایم زیادیه و بعضیا میان تو این رشته نتیجه نمیگیرن و زمانشون رو الکی از دست میدن. بنظرم شخصی که میخواد این رشته رو ادامه بده عواملی که خیلی مهمه تو رئال شدن شبیه سازیشون اولا جزییات کاره. جزییات خیلی مهمه. دقت به مسائلی مثل نور و متریال خیلی مهمه. اینکه فرد ببینه مثلا اگر میخواد چنین چوبیو بسازه بیاد از نزدیک قشنگ ببینه و لمسش کنه. خیلی فرق میکنه تا اینکه توی عکس ببینه. 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *