درخشندگی رندر با استفاده از V-Ray Lens Effects

درخشندگی رندر با استفاده از V-Ray Lens Effects

VRayLensEffects-Render

در این آموزش، نحوه تنظیم پلاگین V-Ray Lens Effects را بررسی خواهیم کرد. در نواحی که به شدت نورانی هستند، گاهی لبه‌های بسیار تیره را شاهد هستیم که ناشی از تغییر از یک پیکسل بسیار روشن به یک پیکسل کم‌نور می‌باشد. در دنیای واقعی، چنین چیزی را می‌توان در تصاویر گرفته‌شده از آبجکت‌های بسیار درخشان مانند خورشید دید. عکسی که به این صورت گرفته می‌شود دارای افکت درخشندگی خواهد بود که برخی‌ درهم‌ریختگی‌های رنگی نیز در خود خواهد داشت. V-Ray Lens Effects این وضعیت را با استفاده از اضافه‌کردن یک المان رندر شبیه‌سازی می‌کند. افکت‌های bloom و glare بر اساس یک تصویر مرجع شکل می‌گیرند که پلاگین، خودش پس از اتمام رندرینگ تولید می‌کند.

دریافت فایل

برای دریافت فایل صحنه این آموزش می‌توانید از این لینک اقدام کنید.

در رول‌اوت environment and effects، در زیر سربرگ “effects”، گزینه V-Ray Lens Effects را اضافه کنید. در بخش parameters، هر دو گزینه “bloom” و “glare” را فعال کنید. این افکت پس از رندرینگ اِعمال می‌شود و بدون نیاز به رندرینگ دوباره صحنه، شرایط را برای رسیدن به نتیجه مطلوب ساده‌تر می‌کند.

دسترسی به V-Ray Lens Effects از طریق رول‌اوت environment and effects

VRayLensEffects-Fig01

افکت bloom یک هاله محو اضافه می‌کند که از طریق سه پارامتر قابل‌کنترل است: size، weight و shape. شما همچنین می‌توانید گزینه “fill edges” را فعال کنید تا افکت bloom تا بیرون از تصویر رندر شده ادامه یابد و از هر گونه تیرگی لبه یا پرش جلوگیری گردد.

افکت glare نیز می‌تواند با پارامتر‌های weight و size کنترل شود. اگر از VRayPhysicalCamera استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق آن تنظیمات را انجام دهید و یا اینکه با انتخاب camera parameters از طریق لیست بازشونده، خودتان تنظیمات را وارد کنید. آخرین گزینه، استفاده از یک تصویر از ابزار Filter Generator یا تصویر دلخواه خودتان است.

قبل از انجام رندرینگ، هر دو افکت bloom و glare را روشن کنید تا Vray بداند که باید پلاگین را فعال کند. اگر بعد از انجام رندر اولیه، این افکت را روشن کنید، Vray دوباره از صحنه رندر خواهد گرفت.

شما می‌توانید موقعیت ظاهر شدن افکت‌های bloom و glare را در تصویر رندر کنترل کنید. هر کدام از پیکسل‌های دارای یک مقدار colour float است و هر چه پیکسل نور بیشتری داشته باشد، این مقدار برای آن بالاتر است. با وارد کردن یک مقدار خاص برای mask intensity، لنز افکت یک alpha mask ساخته و هر چیزی را در زیر آن نادیده می‌گیرد. همچنین، هر دو افکت دارای گزینه‌های “material” و “Object ID” هستند که می‌توانند با توجه به شناسه آبجکت یا متریال اضافه شوند. این موضوع زمانی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند که برای ساختن یک ماسک بهتر میزان mask intensity را افزایش می‌دهید و در همین حال، این کار موجب هاله سفید یا سیاه در اطراف پیکسل‌ها می‌شود.

برای به‌دست آوردن مقدار colour float از یک پیکسل خاص، ابتدا باید یک رندر به صورت آزمایشی بگیرید. به این منظور می‌توانید از یک برش از صحنه رندر بگیرید که در زمان رندرینگ نیز صرفه‌جویی شود. دقت کنید که V-Ray Frame Buffer حتماً فعال باشد و با از دکمه استاندارد 3ds Max رندرینگ را انجام دهید.

وقتی رندر آماده شد، از لیست بازشونده در V-Ray Frame Buffer، المان LensEffectsSource را انتخاب کنید. این یک المان دست‌نخورده است که تحت‌تأثیر colour mapping از تنظیمات رندر Vray نبوده است. در یکی از پیکسل‌ها، جایی که می‌خواهید افکت ظاهر شود، راست‌کلیک کنید و اولین مقدار در بخش colour یادداشت کنید (float pixel information).

انتخاب یک مقدار float colour از المان LensEffectsSource

VRayLensEffects-Fig02

mask intensity را برای هر دو افکت bloom و glare وارد کنید و تنظیمات رندر نهایی را انجام دهید. سپس رندر تصویر را با استفاده از کلیک بر دکمه رندر 3ds Max انجام دهید. در حین اینکه Vray در حال رندرینگ تصویر نهایی است، می‌توانید با انتخاب ماسک از طریق لیست بازشنونده در گوشه بالای سمت چپ V-Ray Frame Buffer، درستی عملکرد آن را بررسی کنید.

استفاده از intensity masking برای کنترل محل ظاهر شدن افکت‌ها

VRayLensEffects-Fig03

هر زمان که یک پارامتر را تغییر می‌دهید، دکمه update effect را بزنید تا نتیجه را مشاهده کنید. وقتی به نتیجه دلخواه در رندر رسیدید، می‌توانید رندر نهایی را از طریق V-Ray Frame Buffer ذخیره کنید.

ساخت glare filter اختصاصی با استفاده از Filter Generator

VRayLensEffects-Fig04

با استفاده از چهار سربرگ بالایی هر کدام از مؤلفه‌های فیلتر را که می‌خواهید تنظیم کنید و سپس نتیجه composited filter را در پنل پایینی مشاهده کنید. Filter Generator در میان ابزارها از طریق فولدر Chaos Group/ V-Ray Advanced start menu قابل‌دسترسی است.

ایجاد فایل خروجی از فیلتر به عنوان یک HDRI

VRayLensEffects-Fig05

وقتی کار ساخت فیلتر به اتمام رسید، می‌توانید از آن یک خروجی HDRI ایجاد کنید. در نتیجه، حداکثر دامنه داینامیک برای درخشندگی فراهم می‌گردد.

ایجاد گرد و غبار در فیلتر glare

VRayLensEffects-Fig06

با استفاده از یک obstacle mask که نحوه نمایش درخشندگی (glare) را تغییر می‌دهد، می‌توانید برای لنز یک حالت گرد و غبار ایجاد کنید.

لینک های مرتبط:

نحوه استفاده از VrayLensEffect در Vray

 
Share

6 دیدگاه درباره ”درخشندگی رندر با استفاده از V-Ray Lens Effects

  1. با سلام و درود خدمت استاد گرامی حدود 3 ساله 3d max -vray کار میکنم و فقط ترسیم و رندر کردم هیچ وقت فاز 2 گیری انجام ندادم و چون به 3max مسلطم تمام طرحمو با این برنامه میکشم وبرای فاز 2 چند تا از اضلاع شکل رو انتخاب میکنم و بعد گزینه create shape from selection رو میزنم تا از شکل ساخته شده یک shape بدست بیارم بعد این shape رو وارد اتوکد میکنم هنگام اجرای اندازه گزاری در اضلاع عمودی و افقی مشکل ندارم هنگام رسم اندازه radius و angular و arc lenght id هیچ اندازه گزاری صورت نمی گیرد حتی در 3d max یک مربع رسم کردم و به گوشه های ان corner دادم وقتی وارد اتوکد کردم arc این مربع تکه تکه و پر از vertex بود فرمان join رو در اتوکد اجرا کردم ولی باز هم نمی تونستم اندازه شعاع یا طول خط رو قرار بدم استاد بد جوری گیر کردم بد جوری این موضوع تو موخی شده لطفا کمکم کنید واقعا ببخشید که یه سوال اماتوری و پیش پا افتاده در این سایت تخصصی کردم خوب چی کار کنم گیر کردم دیگه غیر از شما هم کسی رو ندارم تا جواب سوالمو بده به نظرم باید اول 2 بعدی رو در cad بکشم بعد در 3dmax بهش بعد بدم هم در cad فاز 2 دارم هم در مکس متریالو رندر میکنم ولی اگه بشه اول طرحمو در مکس بکشم و فقط برایاندازه گزاری به اتوکد ببرم عالی میشه چون تو کار من سرعت حرف اولو میزنه و منم دستم به مکس گرمتره تا کد ایا راهی هست

     
    1. سلام
      این مشکل خیلی ها من جمله ما هم هست. اکثرا زمانی که کار اجرایی باشه طرح اولیه رو تو اتوکد در میاریم. البته خود ما با اتوکد خیلی کم کار میکنیم و معمولا این قسمت رو فرد دیگه ای انجام میده. ولی راهکاری برای این کار سراغ ندارم. مثلا دوستانی که کار کابینت انجام میدن هم همیشه ابتدا کار رو در اتوکد میزنن و از تریدی برای پرزنت کار و نمایش طرح چوب استفاده می کنند.
      شاید این مشکل رو تو صفحاتی که افراد زیادی می بینند مثل فیس بوک و … مطرح کنید دیگران بتونن راهنمایی کنند.

       
    1. با سلام خدمت دوستان عزیز
      تو سابقه ی 23 سال کار با اتوکد و 15 سال کار با مکس همچین چیزی رو ندیدم البته چون اول اتوکد رو له کردم و بعد به جنگ مکس به کمک اتوکد رفتم تو این مهم راه رو از اول به آخر رفتم نه برعکس.
      ارسال فایل از نرم افزار مکس به اتوکد با امکان تبدیل به line و Arc وجود ندارد و میبایستی بعد از ارسال به ظاهر Line و در واقع spline و یا line های خرد شده به اتوکد یک بار مجدد اصلاح ابعاد و همچنین ترسیم مجدد بروی line ارسالی از اتوکد را نمود. این مشکل در ضمینه ارسال حجم های ساخته شده در مکس به اتوکد نیز وجود ندارد . اساساً حجم های ساخته شده در اتوکد بصورت احجام توپر با رعایت تمامی قوانین فیزیک و هندسی جهت ارتباط با دستگاه های ماشین ابزار میباشند . این احجام در زمان ارسال به مکس با رعایت ساختار اولیه و تبدیل به Editable mesh میگردد ولی همان فایل را اگر از مکس مجدد به اتوکد وارد کنید تمامی ساختار ریاضی فایل از هم میپاشد این فرق فاحش اتوکد و مکس میباشد.

       
  2. من آموزش شما رو مو به مو انجام دادم ولی vray lens effect نشان داده نمیشه.یعنی منبع نورم هیچ افکتی نمیگیره.انگار نه انگار که این افکت رو فعال کردم.مشکل کجاس؟

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *