آموزش ساخت مدل ابر با استفاده از VRayEnvironmentFog

آموزش ساخت مدل ابر با استفاده از VRayEnvironmentFog

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های معرفی شده در (V-Ray 1.5 SP3، VRayEnvironmentFog (VEF بوده است. VEF بسیار شبیه به سیستم ساده ابر و مه در 3ds Max است، ولی قدرت آن به مراتب بیشتر است و در واقع، می‌تواند با روشنایی کلی (GI) هماهنگ شده و افکت‌های اشعه عبوری از سطوح کروی را ایجاد کند.

 vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-001

نمونه‌ای از VEF که برای ایجاد افکت مه و گرد و غبار استفاده شده است.

VRayEnvironmentFog می‌تواند هم نور و هم افکت عبور نور از سطح کروی را تولید کند.

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-002

نور و افکت عبور نور از سطح کروی

با استفاده از یک مه سبک، VEF می‌تواند فضایی شگفت‌انگیز برای طراحی داخلی ایجاد کند.

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-003

نمونه‌ای از غبار داخلی

یکی از کابردهای احتمالاً ناخواسته این ویژگی، برای ساختن ابرهاست.

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-004 vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-005

دو مثال از ابرهای ساخته شده با VEF

آموزش ساخت مدل ابرها با استفاده از VEF

اولین مرحله، ایجاد یک گیزموی فضایی حاوی افکت volume است. همچنین باید یک VRayPhysicalCamera، یک سیستم VRaySun+Sky ایجاد کرده و همین‌طور فضای خطی (LWF) را در یک مقیاس متریک صحنه تنظیم کنیم. استفاده از مقیاس متریک، کنترل صحنه‌های بسیار بزرگ را راحت‌تر می‌کند.

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-006

ساخت گیزمو برای VEF

با رفتن به مسیر زیر، برای ساختن گیزمو اقدام کنید:

Create> Helpers> Atmospherics > Box Gizmo

در بخش “Box Gizmo Parameters” ابعاد ۶۰۰۰ در ۶۰۰۰ در ۳۰۰ متر را وارد کنید. گام بعدی VRayPhysicalCamera است.

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-007

تمام پارامترها به جز “focal length” به صورت پیشفرض استفاده شده‌اند. میزان “focal length” به منظور رسیدن به یک افکت آسمان مناسب کاهش یافته است.

ساخت سیستم روشنایی بسیار ساده است. به این منظور، ابتدا مسیر زیر را دنبال کنید:

Create > Lights > VRay > VRaySun

و نور را درون صحنه رها کنید. سپس در دیالوگی که نمایش داده می‌شود، Yes را انتخاب کنید تا به صورت اتوماتیک، VRaySky map را در 3dsmax Environment دریافت کنید.

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-008

از پارامترهای پیشفرض VRaySun استفاده کنید. نگاهی به VRaySky map در بخش Environment map داشته باشید و همین‌طور انتخاب‌های دیگر در VEF.

حالا در پنجره “Environment and effects” که با کلید 8 قابل‌اجرا است، افکت VEF را اضافه می‌کنیم. به این منظور، از تنظیمات پیشفرض زیر استفاده می‌کنیم:

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-009

تنظیمات VEF

اولین رول‌اوت، “General parameters” است که پارامترهای اصلی افکت را کنترل می‌کند.

دومین رول‌اوت، برخی عملکردها را در ارتباط با maps تنظیم می کند. با اضافه‌کردن map به بخش “density”، به حالت ابری می‌رسیم.

سومین رول‌اوت، VEF را به گیزموی مربوطه متصل می‌کند. این گیزمو می‌تواند با نورهایی که توسط کاربر تعریف شده، سایه‌گذاری شود. بنابراین قدم اول، اتصال VEF به گیزمو است.

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-010

بر روی Add کلیک کرده و گیزمو را از صحنه انتخاب کنید.

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-011

نتیجه رندرینگ؛ چیزی که هنوز در بهترین حالت نیست.

رندر اولیه


vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-012

اندکی در نما، زوم کنید.

گیزموی پر از ابر

در اینجا، مشاهده می‌کنید که گیزمو حالتی تیره داشته و تراکم ابر زیادی در آن وجود دارد. بنابراین، نور نمی‌تواند به آن نفوذ کند.

با اضافه کردن تکسچر به کانال density می‌توانیم تراکم نواحی مختلف را تنظیم کنیم. به این منظور از Noise map با پارامترهای زیر استفاده کنید:

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-013

پارامترهایی که در Noise map برای ابرها استفاده شده است.

این پارامترها نیز برای رندر نهایی مورد استفاده واقع شده‌اند:

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-014

پارامترهای مورد استفاده برای ظاهر و کیفیت VEF. با توجه گزینه‌هایی که در اختیار قرار گرفته، انعطاف‌پذیری زیادی را به این منظور شاهد هستیم.

پارامتر “Step Size” بیش از هر پارامتر دیگر زمان رندرینگ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. افزایش مقدار این پارامتر موجب کاهش زمان رندرینگ شده و در عین‌حال، کیفیت رندر نهایی را کاهش می‌دهد.

رندر نهایی:

vnplugin-magazine-VRayEnvironmentFog-015

رندر نهایی

سخن پایانی

در این آموزش کوتاه از ابزار VRayEnvironmentFog، یک روش ساده و سریع را برای ساخت یک مدل ابر بررسی کردیم. قابلیت این ابزار در هماهنگی با نورپردازی محیط، قدرت زیادی در اختیار کاربر برای خلق یک محیط پیچیده و واقع‌گرایانه قرار می‌دهد. با تغییر در پارامترهای procedural map و یا در موقعیت خورشید یا دوربین، می‌توانید به راحتی حالت انیمیشن را نیز در ابرها ایجاد کنیم.

منبع: cgi.tutsplus.com

ترجمه: www.vnplugin.com

لطفا در صورت کپی آدرس سایت www.vnplugin.com را ذکر کنید ( برای مثال   ترجمه: www.vnplugin.com ).

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *