ساخت سریع و راحت ستون‌ها در 3ds Max

ساخت سریع و راحت ستون‌ها در 3ds Max

اورمی کریشنز (Oormi Creations) یک اسکریپت فوق‌العاده برای 3ds Max طراحی کرده که با استفاده از آن می‌توانید تنها در چند ثانیه، ستون‌هایی با نماهای بی‌نظیر ایجاد کنید. در ادامه می‌خواهیم به شکلی ساده با نحوه استفاده از آن آشنا شویم.

Max-Pillar-Script-Preview-2

۱) دانلود اسکریپت

این اسکریپت به صورت کاملاً رایگان در دسترس قرار گرفته است. برای دانلود اسکریپت  اینجا را کلیک  کنید.

۲) ساخت ستون‌ها

گام ۱

برای باز کردن اسکریپت به مسیر زیر بروید:

Max Script > Run Script

B1

گام ۲

فولدری که در آن اسکریپت را ذخیره کرده‌اید پیدا کنید. سپس فایل Pillars-010.ms را انتخاب کرده و بر روی دکمه “Open” کلیک کنید.

B2

گام ۳

این کار باعث می‌شود که جعبه پارامترهای اسکریپت باز شوند و آبجکت پیش‌فرض ستون نیز نمایش داده شود.

B3

گام ۴

این اسکریپت به صورت کلی از سه بخش Base، Column و Top تشکیل شده است. آبجکت ستون نیز به همین ترتیب دارای بخش‌های Base، Column و Top است.

B4

گام ۵

همان‌طور که می‌بینید، هر کدام از پارامتر‌ها دارای مقادیر متفاوتی هستند. بخشBase بر پایه ستون تأثیرگذار بوده و به همین ترتیب، بخش‌های Column و Top بر روی بدنه و بالای ستون تأثیر می‌گذارند.

B5

گام ۶

اکنون ببینیم که تأثیر هر کدام از این پارامتر‌ها بر بخش‌های مختلف ستون چگونه است. نخست، پارامتر Top را انتخاب می‌کنیم.

B6

گام ۷

تعداد پله‌ها (Steps) را افزایش دهید. همان‌طور که خواهید دید، این کار باعث می‌شود سطوح پله‌ای بالای ستون افزایش یابند.

B7

گام ۸

تعداد کناره‌ها (Sides) را اضافه کنید. این کار باعث افزایش تعداد سطوح در اطراف سرستون و در نتیجه مدوّر شدن آن می‌شود.

B8

گام ۹

سپس مقدار پخ‌شدگی را با پارامتر Chamfer افزایش دهید. همان‌طور که می‌بینید، این پارامتر مقدار پخی لبه‌های سرستون را مشخص می‌کند.

B9

گام ۱۰

در مورد طول سطوح پله‌ای، پارامتر Min Step Size را تغییر داده تا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنید.

B10

گام ۱۱

شما همچنین می‌توانید با تغییر پارامترهای Max Step Size، Min Outline و Max Outlineبه نتایج مختلفی برسید.

B11

گام ۱۲

گزینه “Fluting” در بالای ستون شیار ایجاد می‌کند.

B12

گام ۱۳

همانند پارامتر های بخش Top، پارامترهای بخش Base نیز دارای اثری مشابه بر پایه ستون هستند.

B13

گام ۱۴

پارامترهای بخش Column بر قسمت میانی (بدنه) ستون تأثیر می‌گذارند. اگر کمی با تغییر مقادیر به شکل‌های مختلف بازی کنید، به نتایج جالبی دست‌ خواهید یافت.

B14

گام ۱۵

وقتی به نتایج دلخواه خود رسیدید، روی دکمه “Commit” کلیک کنید تا مدل به یک آبجکت چندوجهی با قابلیت ویرایش تبدیل شود.

B15

گام ۱۶

این اسکریپت، همچنین از یک سری ساختارهای از پیش تنظیم شده به صورت نمونه برخوردار است. به عنوان مثال اگر در بخش نمونه‌ها، گزینه “Fountain” را انتخاب کنید، به صورت خودکار یک ساختار حوض فواره ایجاد می‌کند.

B16

گام ۱۷

اکنون می‌خواهیم ببنید که چگونه می‌توانیم در ستون‌مان یک درز یا بخش شکسته ایجاد کنیم. به این منظور، اول یک ستون بسازید و سپس بخش گزینه‌های “Break” را باز کنید.

B17

گام ۱۸

حالا روی گزینه “Pick Pillar” کلیک کنید.

B18

و در ادامه بخش بدنه ستون را انتخاب کنید.

B18a

گام ۱۹

با انتخاب همان مقادیر پارامتری پیش‌فرض، روی دکمه “Break” کلیک کنید. در نتیجه خواهید دید که بدنه ستون از وسط خواهد شکست.

B19

گام ۲۰

این کار شاید در عمل چندان مفید نباشد. بنابراین بگذارید کمی مقادیر را تغییر دهیم. اول از همه روی دکمه “Revert” کلیک کنید تا عملیات ایجاد شکستگی به عقب بازگردد.

B20

گام ۲۱

در ابنجا مقدار پارامتر “Size” را کاهش داد و مقدار “Detail” را نیز افزایش دهید. اکنون روی دکمه “Break” کلیک کنید تا ببینید که در این حالت، تنها بخشی از ستون شکستگی پیدا کرده است؛ چیزی که برای کارهای عملی، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

B21

گام ۲۲

این اسکریپت تنها برای ستون‌ها کاربرد ندارد؛ بلکه از آن برای شکستن یا ایجاد درز در هر آبکتی از 3ds Max می‌توان استفاده کرد.

B22

گام ۲۳

روی دکمه “Break” کلیک کنید تا در کره درز یا شکستگی ایجاد شود. همانند آبجکت ستون، نتیجه می‌تواند نسبت به پارامترهایی که تنظیم می‌کنید، تغییرات زیادی داشته باشد.

B23

جمع‌بندی

اسکریپت تولید شده توسط اورمی کریشنز در عین حال که بسیار ساده است، ولی قدرت زیادی دارد و می‌تواند مدل‌های بسیار زیبایی را به صورت سه‌بعدی تولید کند؛ مدل‌هایی که در حالت عادی می‌توانند در هنگام طراحی دستی، وقت زیادی از کاربر را به خود اختصاص دهند.


 

نحوه ایجاد Hotkey برای اسکریپت:

ایجاد HotKey برای همه اسکریپت ها به سادگی ممکن نیست. کلمه کلیدی رو تنها برای ماکرواسکریپت ها می توان تعریف کرد. برای همین منظور ابتدا به کدهای آغازین برنامه می توان نگاه کرد و اگر با کلمه macroscript مواجه شدیم می توان فهمید که قابلیت قرار دادن کلمه کلیدی ممکن است. برای مثال این کد قابلیت قراردادن کلمه کلیدی را دارد:

macroScript Macro1
category:”DragAndDrop”
toolTip:””

همانطور که پیداست کد برنامه خلق ستون این عبارات را ندارد و بنابراین قادر به قرار دادن کلمه کلیدی برای آن نیستیم. ولی می توان با روش ساده ای این کار را برای این کد هم انجام داد. برای این کار ابتدا از منوی MaxScript گزینه Open Script را انتخاب کنید و فایل دانلود شده در این صفحه را انتخاب کنید.

در پنجره مکس اسکریپت باز شده کلید Ctrl+A را بزنید تا کل متن انتخاب شود. حال در حالتی که کل متن انتخاب است متن را گرفته و بر روی نوار ابزار بالا رها می کنیم ( شکل زیر)

maxscript-vnplugin-pillar

حال می توان برای اسکریپت کلمه کلیدی تعریف کرد. برای این کار از منوی customize گزینه Customize user interface را انتخاب کنید. در تب keyboard و از داخل لیست گزینه Macro1  و یا Macro2 را انتخاب کنید و از فیلد مربوطه کلمه کلیدی را انتخاب و در نهایت گزینه Assign را بزنید.

vnplugin-customize-maxscript

حال می توانید از کلمه کلیدی برای اجرای برنامه استفاده کنید.

 

11 دیدگاه درباره ”ساخت سریع و راحت ستون‌ها در 3ds Max

  1. با سلام و درود از سایت خوبتون که امیدوارم خیلی قدرتمندتر بشه تشکر میکنم اگر ممکنه ساخت hotkey این اسکریپت جالب رو در تری دی اتودیو مکس توضیح بدید

     
  2. واقعا ممنونم اینقدر سریع اموزش hotkey کردن این اسکریپت جالبو در سایت قرار دادید لطفا اگه مقدور است مبحث white balance در vray cameraهم در کارهای داخلی و هم خارجی رو در سایت قرار بدید با سپاس فراوان نیما امینی

     
  3. سلام
    ببخشید یه مشکل دارم که حسابی گرفتارم کرده از پلاگین ivy برای ساخت پیچک استفاده کردم در موتور رندر خود مکس مشکل نداره اما در رندر وی ری انگار opacity برگها رو تشخیص نمیده و برگها به صورت plan در رندر ظاهر میشن.
    اگه بتونید کمکم کنید ممنون میشم

     
    1. فکر میکنم بهترین راه حل pick کردن متریال و تبدیل اون به متریال v-ray بصورت دستی باشه. ivy معمولا مالتی متریال است که تغییر متریال دوم ( اگر درست به خاطرم مونده باشه) مشکل رو حل می کنه.

       
  4. ممنون مشکلم حل شد اما در متریال pick شده تعداد زیادی در حدود 10 تا حالت مختلف برگ در یک multi materiyal وجود داشت که من روی همه یک نوع متریال کپی کردم . فکر میکنم اونها برای رنگهای مختلف برگ کهنه و تازه و .. احتمالا بوده.
    اما بهر حال خروجی قابل قبول بود .
    ممنون از اینکه سریع جواب دادید.

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *