آموزش Exposure Blending

آموزش Exposure Blending

در این آموزش، نحوه ایجاد حالت دامنه داینامیک بالا (HDR) را بررسی می‌کنیم. تنها چیزهایی که در اینجا نیاز دارید، یک دوربین و یک نرم‌افزار ویرایش عکس با قابلیت پشتیبانی از layer masking است. مراحل این آموزش می‌توانند در نرم‌افزارهایی مانند Photoshop، Paint Shop Pro، GIMP و نظایر آنها دنبال شوند.

اگر بخواهیم یک پس‌زمینه در این رابطه داشته باشیم، HDR نوعی از دست‌کاری در یک تصویر است که هدف آن ترکیب نوردهی‌های چندگانه در یک صحنه است تا نتیجه‌ای با دامنه‌ داینامیک بالاتر از آنچه دوربین می‌تواند ثبت کند، ایجاد شود. این کار معمولاً زمانی انجام می‌شود که مطابق آنچه در تصویر نمونه می‌بینید، روشنایی در صحنه یکنواخت نباشد.

vnplugin-3dsmax_exposure-blending-tutorial_01

نتیجه HDR نهایی؛ این چیزی است که در نهایت به آن خواهیم رسید.

اولین قدم در ساخت یک تصویر HDR، تصویربرداری از یک صحنه در نوردهی‌های مختلف است. به این منظور، استفاده از یک سه‌پایه بسیار مفید خواهد بود. هدف این است که برای تمام نواحی مختلف صحنه، حداقل یک فریم داشته باشید که در آن ناحیه خاص، نوردهی مناسب باشد. در اینجا، چهار ناحیه برای گرفتن جزئیات کامل مدّنظر قرار گرفته‌اند: غروب، ابرهای پیرامون خورشید در حال غروب، درختان در وسط و صندوق‌های پست در جلو. در این حالت، از تنظیم نوردهی برای صندوق‌های پست شروع شده و سپس برای گام‌های بعدی مقدار نوردهی (exposure) به میزان دو سوم نسبت به گام قبلی اضافه شده و تا نوردهی مناسب برای غروب ادامه یافته است. در نهایت، ۱۰ فریم از این صحنه تهیه شده است؛ ولی در همین حال، تصمیم گرفته شده که از این چهار فریم برای تصویر نهایی استفاده شود.

vnplugin-3dsmax_exposure-blending-tutorial_02

نوردهی‌های انتخاب شده برای ترکیب HDR

مرحله بعدی، باز کردن این تصاویر در نرم‌افزار ویرایش تصویر دلخواهتان است. در این حالت، یک داکیومنت جدید ایجاد کرده و هر کدام از شرایط نوردهی را در لایه‌های جداگانه وارد کنید. به این منظور، می‌توانید ترتیبی مانند تاریک‌ترین به روشن‌ترین و یا برعکس درنظر بگیرید. در هر صورت، سعی کنید که حتماً‌ این لایه‌ها در یک ترتیبی قرار گرفته باشند. در اینجا، تاریک‌ترین لایه در بالا و روشن‌ترین لایه در پایین‌ترین رده لیست لایه‌ها قرار گرفته است.

سپس به سه لایه بالایی، ماسک اضافه شده تا این لایه‌ها پنهان شوند (داخل این ماسک‌ها به رنگ سیاه است). در نتیجه، به شکلی مناسب، سه نوردهی بالا از تصویر برداشته می‌‌شوند و نوردهی چهارم بهتر خود را نشان خواهد داد. حالا یک قلم‌موی بزرگ با لبه‌های نرم بردارید و جاهایی از ناحیه سیاه‌رنگ ماسک را که می‌خواهید در تصویر نمایش داده شود، رنگ کنید.

تصور کنید که در حال نگاه کردن به یک سری از لایه‌های شفاف بر روی یکدیگر هستید. جایی که ماسک به رنگ سیاه باشد، لایه زیرین نمایش داده می‌شود و جایی که ماسک به رنگ سفید است، همان لایه را در تصویر مشاهده خواهید کرد. در همین حال، نواحی خاکستری در ماسک، لایه‌ها را به صورتی ملایم با یکدیگر ترکیب می‌کنند.

این مرحله می‌تواند زمان زیادی از شما را به خود اختصاص دهد و لازم است که به سراغ ماسک‌ها در لایه‌های مختلف رفته و جزئیات موردنظر برای تصویر نهایی را چند بار تنظیم کنید. برای این منظور، می‌توانید ابتدا از یک قلم‌موی نرم و بزرگ استفاده کنید تا به یک طرح خام برسید. سپس قلم‌مو را کوچکتر انتخاب کنید و اصلاحات لازم را انجام دهید.

ماسک‌های این پروژه در انتها حالت بسیار پیچیده‌ای پیدا کرده‌اند. در اینجا، می‌توان هر یک از آنها را به صورت جداگانه مشاهده کرد.

vnplugin-3dsmax_exposure-blending-tutorial_03

ماسک Layer 2 (اولین لایه از پایین)

vnplugin-3dsmax_exposure-blending-tutorial_04

ماسک Layer 3

vnplugin-3dsmax_exposure-blending-tutorial_05

ماسک Layer 4 (بالا)

در تصاویر بعدی، نحوه ترکیب این ماسک‌ها با یکدیگر برای رسیدن به نتیجه نهایی را نشان می‌دهند.

vnplugin-3dsmax_exposure-blending-tutorial_06

Layer 1 (پایین) به تنهایی

vnplugin-3dsmax_exposure-blending-tutorial_07

Layer 2 به بالای آن اضافه شده است. مشاهده می‌کنید که این لایه برای اضافه‌کردن جزئیات ابرها و تاریک‌تر کردن خیابان برای کنتراست بیشتر، استفاده شده است.

vnplugin-3dsmax_exposure-blending-tutorial_08

اضافه‌شدن Layer 3 همراه با جزئیات بیشتر از ابرها و درختان

vnplugin-3dsmax_exposure-blending-tutorial_09

اضافه‌شدن Layer 4 همراه با جزئیات غروب. این نتیجه نهایی است.

لازم به ذکر است که این تکنیک بسیار وقت‌گیر است و مهارت بالایی را می‌طلبد. یکی از کارهایی که می‌توانید برای آسان‌تر کردن این روش برای خود بکنید، این است که تنها از دو لایه با یک ماسک برای blending استفاده کنید. در این حالت، کار به مراتب ساده‌تر از تردستی با چند ماسک است. استقاده از دو ماسک نوردهی در بسیاری از حالات مؤثر خواهد بود. در واقع، حتی نیاز به دو نوردهی مجزا ندارید. این تکنیک، اغلب برای ترکیب ساده یک adjustment در یک لایه مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ به‌طوری که این adjustment تمام لایه را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد. همچنین از این تکنیک می‌توان برای تنظیم کنتراست در چشمان یک تصویر پرتره و به‌عنوان مثال، ایجاد افکت درخشندگی یا محوشدگی در این ناحیه خاص استفاده کرد.

منبع: www.photodoto.com
ترجمه: www.vnplugin.com
لطفا در صورت کپی آدرس سایت www.vnplugin.com را ذکر کنید ( برای مثال   ترجمه: www.vnplugin.com ).
 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *