آموزش ساخت صحنه یک انفجار

از اخبار ما توسط لینک زیر در تلگرام مطلع شوید:
https://telegram.me/joinchat/052a9500014379c22a0b6520afe82652

ساخت صحنه یک انفجار

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_01

در این آموزش با نحوه ساخت صحنه یک انفجار به صورت طبیعی در سیستم Particle تری دی مکس و پلاگین  FumeFX اشنا خواهیم شد. مقادیر مربوط به تنظیمات در اینجا فقط ایده ای برای شروع هستند و می توانید پارامترهای مختلفی را امتحان کرده و جلوتر بروید.

  1. ابتدا وارد محیط تری دی مکس شده و سپس به سیستم Particle رفته و سپس روی گزینه Particle View همانند تصویر زیر کلیک کنید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_02

  1. در پنجره Particle View کلیک راست کرده و همانند تصویر زیر عمل کنید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_03

  1. از آنجا که جریان خود را ساخته ایم نیاز به اپراتورهای بیشتری داریم تا این افکت را مدیریت کنیم. بنابراین دوباره به Particle View رفته و کلیک راست کنید و همانطور که تصویر نشان می دهد گزینه ها را انتخاب کنید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_04

  1. حال اپراتورBirth که ساختید در Particle Viewوجود دارد، کلیک راست روی display کرده و همانند تصویر زیر عمل کنید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_05

  1. زمانی که اپراتور position icon را ساختید باید اپراتور delete را بسازید. بعدا توضیح داده خواهد شد که چرا این اپراتورها اضافه می شوند. بنابراین کلیک راست کرده و همانند تصویر زیر عمل کنید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_06

  1. در نهایت اپراتور speed را به سیستم Particle خود اضافه کنید و همانند قبل کلیک راست کرده و همانند تصویر زیر ادامه دهید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_07

  1. حال که اپراتورها آماده شده اند می بایست آنها را تنظیم کنیم تا به افکت موردنظر دست یابیم و یا در حقیقت تنظیمات مربوط به حالت انفجار را انجام دهیم. حال که همه اپراتورها در لیست بوده و آماده انجام کار هستند آخرین کار این است که جریان Particle را به اپراتورها مرتبط کنید. همانطور که مشاهده می کنید در منبع PF (Particle Flow) یک نقطه آبی رنگ وجود دارد. روی آن کلیک کرده و به سمت دایره مربوط به Event اپراتور درگ کرده و موس را رها کنید.
  1. اپراتور Birth می توانید سرعت تولد Particle ها را در صحنه کنترل کند. بعد از مدتی معین به آن گفته می شود که تشعشع را متوقف کرده و دیگر نیازی به ذرات دیگر نیست.
  2. اپراتور display نمایانگر شکلی است که می خواهیم ذرات به آن شکل در صحنه دیده شوند.
  3. اپراتور Position برای آن است که کجا می خواهید ذرات از منبع پخش کننده ذرات، پراکنده شوند.
  4. اپراتور Speed همانطور که از نامش پیداست مربوط به سرعت است. می توانید سرعت های متنوع و بعلاوه واگرایی ذرات را در صحنه مشخص کنید.
  5. اپراتور delete ذرات را بعد از مدتی معینن با توجه به تنظیمات انجام شده حذف می کند.

مطالب ذکر شده جهت درکی ابتدایی از اپراتورهایی بود که در این آموزش استفاده خواهد شد. تنظیمات زیر انجام شده است تا انفجار موردنظر ساخته شود.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_08

  1. حال باید یک لفاف FumeFX بسازید. همانند تصویر زیر عمل کنید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_09

  1. حال یک لفاف FumeFX با تنظیماتی تخمینی در صحنه بسازید و مطمئن شوید که این پوسته ذرات را در بر می گیرد.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_10

  1. حال از منوی کرکره ای گزینه FumeFX را انتخاب کرده و منبع ذرات را در صحنه بسازید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_11

  1. حال باید particle و particle source helperرا به FumeFX object source برای این کار اضافه کنیم. FumeFX UI را باز کرده و روی دکمه Obj/Src کلیک کرده و منبع مربوطه را برداشته و همانند تصویر زیر در جای مناسب قرار دهید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_12

  1. در قسمت object source به سمت پایین اسکرول کنید و همانند تصویر زیر تنظیمات را اعمال کنید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_13

  1. درحالیکه پنجره FumeFX UI باز است روی تب اصلی “Gen” کلیک کرده و تنظیمات زیر را انجام دهید.

تذکر: اگر نتایج مطلبتری می خواهید با مقادیر Spacing بازی کنید. مقادیر بیشتر کیفیت کمتری در پی دارند. مقادیر کمتر کیفیت بالاتری را ارائه می دهند اما رندر آنها سنگین است و زمان زیادی برا محاسبات شبیه سازی می گیرد.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_14

  1. در تب شبیه سازی “Sim” همانند تصویر زیر تنظیمات را اعمال کنید. توصیه می شود با مقادیر مختلف بازی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. همیشه بررسی مقادیر مختلف مناسب است.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_15

  1. در تب “Sim” به سمت پایین اسکرول کنید و مانند تصویر زیر تنظیمات را انجام دهید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_16

  1. حال به تب رندر “Rend” رفته و کلیک راست روی نوار رنگ کنید و گرادیانت رنگ را بارگزاری کنید. می توانید افکت آتش را از لینک زیر دانلود کنید.

http://www.cgarena.com/freestuff/tutorials/max/explosion/Fire_Color_Preset.rar

با اینکار در زمان شما صرفه جویی می شود. تنظیمات را مانند تصویر زیر اعمال کنید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_17

  1. تنظیمات موردنظر تمام شده و حال می بایست انفجار را دوباره بررسی کنیم. برای شبیه سازی صحنه روی دکمه play کلیک کنید.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_18

  1. زمانیکه شبیه سازی پایان یافت نتیجه حاصل را در پنجره پیش نمایش و همچنین در ویپورت با چک کردن آتش ، دود و سوخت مشاهده می کنید. اگر همه کارها را درست انجام داده باشید نتیجه مشابه تصویر زیر باید شده باشد.

vnplugin-3dsmax_Creating-the-Explosion_19

در انتها انیمیشن 100 فریمی رندر شده و به این تصویر زیبا رسیده شده است. با لینک زیر می توانید انیمیشن را دانلود کنید.

http://www.cgarena.com/freestuff/tutorials/max/explosion/end_result.rar

و با لینک زیر می توانید صحنه نهایی را دانلود کنید.

http://www.cgarena.com/freestuff/tutorials/max/explosion/end_result.rar

منبع: www.cgarena.com
ترجمه: www.vnplugin.com
لطفا در صورت کپی آدرس سایت www.vnplugin.com را ذکر کنید ( برای مثال   ترجمه: www.vnplugin.com ).
 
Share

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *