چگونه یک کانسپت آرت از یک فضای شهری بسازیم

چگونه یک کانسپت آرت از یک فضای شهری بسازیم :

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_01

در این آموزش، به شما آموزش داده خواهد شد که چگونه به سادگی یک اثر موفق از یک کانپست آرت فضای شهری بسازید. از یک صحنه خیلی مبتدی تری دی به عنوان مبنای این اثر استفاده شده است، سپس این فضا را برای تغییراتی خلاقانه با استفاده از تصاویر مرجع و ترسیمات اولیه به فضای فتوشاپ ببرید. ساخت این فضای شهری را آغاز می کنیم.

نسخه اصلی این آموزش در Psdtuts  در دسامبر 2009 منتشر شده است.

مقدمه

در این مورد باید صحنه یک خیابان تاریخی از هرجایی در دنیا مربوط به پیش از 1914 ساخته شود. نیاز نیست که یک خیابان خاص باشد اما باید این خیابان نسبت به زمانی که در آن قرار دارد واقعی به نظر برسد و حال و هوای کلی و فضای نور و معماری آن زمان را داشته باشد.

می توانید هر فضایی را انتخاب کنید اما در این جا گلاسکو (اسکاتلند) در 1900 تصویر شده است.

گام اول

اولین کار این است که رفرنس های تصویری را گردهم آوریم. اینکه شما فضای گلاسکو در 1900 را موردنظر دارید دلیل برآن نیست که فقط به دنبال تصاویر گلاسکو در 1900 باشید. باید به کارهای نقاشان حرفه ای قدیمی، نقاشان معاصر و کانسپت آرتیست ها، عکاسان، مجسمه سازان و استودیوهای معماری نگاهی بیاندازید. این کار باعث می شود که با رنگ ها، کمپوزیسیون، نورپردازی و غیره آشنا شوید. همه این منابع به صورت آنلاین یا در کتابها، تلویزیون، مجلات و روزنامه و یا هر جای دیگری قابل دسترسی می باشند. اگر چیزی برای شما الهام بخش است، آن را نگه دارید.

نمی توان روی اینکه چقدر متریال های مرجع حائز اهمیت است تاکید کرد چرا که بدون آنها کورکورانه کار می کنید. و آنچه که در ذهن می پرورانید حدود 10 بار ضعیفتر از کاری که با رفرنس های مناسب صورت می گیرد، خواهد شد. هر کانسپت آرتیست موفقی این مورد را به شما خواهد گفت.

روشی دیگر برای جمع اوری رفرنس های تصویری این است که خودتان عکس بگیرید. در نمونه زیر دو عکس از این دست را که در لندن گرفته شده است مشاهده می کنید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_02

گام دوم

در این کار یک منبع فوق العاده با استفاده از  AMICA Library یافت شد که یک سرویس رایگان برای جستجوی همه انواع هنرها در دوره های متفاوت است اما باید هزینه ای را پرداخت کنید تا به تصاویر با رزولوشن کامل دست یابید.

در ادامه تصاویر فوق العاده ای را از کتاب ” خیابان های قدیمی گلاسکو از 1900″ که توسط Thomas Annan عکاسی شده است را مشاهده می کنید. این تصاویر در انتها بریده خواهد شد تا به عنوان تکسچر برای صحنه استفاده شود. می توانید این تصاویر را در اینجا مشاهده می کنید.

http://tinyurl.com/yha9eg9

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_03

 گام سوم

زمانیکه تصاویر مرجع خود را گردآوری کردید و مطمئن شدید که چه نوع تصویری را می خواهید بسازید، خوب است که تعدادی اسکچ بزنید. این تصاویر با براش های پیش فرض فتوشاپ طراحی شده اند که در ادامه در مورد این براش ها بحث خواهد شد.

سرعت در این کار مهم است. این اسکچ ها بین 30 ثانیه تا 2 دقیقه ترسیم شده اند. به این روش می توانید کمپوزیسیون و ایده اصلی تصویر را حل کنید به جای آنکه در جزئیات گرفتار شوید.

از انجام این مرحله نهراسید. من یک نقاش بزرگ نیستم اما تصاویر زیر را همانطور که مشاهده می کنید ساده هستند و آنقدر پیچیده هستند که بتوانند ایده یک صحنه را پیش ببرند.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_04

گام چهارم

حال کار روی اثر نهایی را شروع می کنیم. مایا (یا هر برنامه دیگری را که می خواهید) باز کنید و سپس یک صفحه پلی گون بسازید. کمی آن را بزرگ کنید که به عنوان زمینه کار کند.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_05

گام پنجم

حال یک معکب روی این صفحه بسازید و این نمونه ای خواهد بود برای ساختمان های ما.

زمانیکه ساخته شد دکمه insert را فشار دهید. این کار نشانگر شما را به آیکون دیگری تغییر شکل می دهد و به شما اجازه می دهد که نقطه پایوت آبجکت خود را حرکت دهید. در نمای جانبی نقطه پایوت را به پایین مکعب حرکت دهید (می توانید ویپورت ها را با فشردن دکمه space و حرکت دادن موس روی ویپورت ها جهت ماکزیمم کردن آن یا زوم اوت کردن به چهار پانل ویو، تغییر دهید.

زمانیکه این کار انجام شد دکمه insert را مجدد فشار دهید تا از حالت ویرایش نقطه پایوت خارج شوید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_06

گام ششم

زمانیکه تنظیمات مکعب اولیه را انجام دادید، باید کپی های مکعب را پیرامون صحنه برای ساخت خیابان جایگذاری کنید.

برای این کار مکعب را انتخاب کرده و Command + D را فشار دهید تا کپی شود، دکمه W برای حرکت دادن و دکمه R برای تغییر مقیاس بزنید. برای این کار زمان مناسب بگذارید تا به تصویری مشابه تصویر زیر برسید. سعی نکنید همه چیز را منظم بچینید چرا که زیبایی چنین خیابان هایی بی نظمی و نامنقارنی و تنوع آنهاست.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_07

گام هفتم

حال که تنظیمات اولیه خیابان انجام شد، یک سیستم نورپردازی ساده خواهیم ساخت. تنظیمات رندر را باز کرده و تحت منوی کرکره ای Render گزینه منتال ری را انتخاب کنید. سپس تحت تب Quality گزینه Quality Preset را روی Preview: Final Gather تنظیم کنید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_08

گام هشتم

حال در پنجره تنظیمات رندر به تب Indirect Lighting بروید و مجاور Physical Sun and Sky دکمه create را انتخاب کنید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_09

گام نهم

سیستم نورپردازی روز در واقع یک نور جهت دار می سازد که به عنوان خورشید عمل می کند. این نور سخت می تواند با چشم یافته شود. به  Window > Outliner بروید. در آنجا فهرستی از همه المان های موجود در صحنه مشاهده می کنید. به سمت پایین اسکرول کنید تا به sunDirection, برسید و سپس از ابزار Move و Scale برای جایگذاری آن جایی که آسانتر بتوان آن را دید و تغییر داد، استفاده کنید.

توجه داشته باشید که نوع این نورها با توجه به اندازه و موقعیت آنها تغییر نخواهد کرد، تنها چرخش می تواند ظاهر این نورها را تغییر دهد.

بنابراین برای تغییر این نورها دکمه 7 را از روی کیبورد فشار دهید تا حالت نمایش پیش فرض نورها در ویپورت فعال شود. نور خورشید را بچرخانید تا زمانیکه به حالت رضایتبخش برسید. من می خواهم که آسمان تقریبا مقابل دوربین قرار گیرد برای همین موقعیت آن را مشابه آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید، قرار می دهم.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_10

گام دهم

حال می خواهیم کمی دوربین خود را با دادن یک زاویه دید واید جذابتر کنیم. در ویپورت روی View > Select Camera کلیک کنید. اگر Attribute Editor هنوز بالا نیامده است، Command + A را فشار دهید. سپس زیر Camera Attributes عدد 18 را برای پارامتر فاصله کانونی تایپ کنید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_11

گام یازدهم

زمانیکه به زاویه موردنظر رسیدید، دوباره به Render Settings رفته و تحت تب Common  می توانید سایز خروجی رندر را تغییر دهید. در این مورد با سایز A4 کار شده است بنابراین این ابعاد استفاده شده است اما می توانید در انتخاب ابعاد موردنظر آزاد باشید.

سپس تحت منوی Render روی Render Current Frame کلیک کنید. می بایست به تصویری مشابه تصویر زیر دست یابید.

در Render View، گزینه  File > Save Imageرا فشار دهید. خروجی را به صورت یک فایل Targa  زیبا و با کیفیت ذخیره کنید.

سپس یک سند فتوشاپ جدید بسازید. (در مورد این کار بازهم سایز A4) و تصویر رندر شده را در آن Paste کنید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_12

گام دوازدهم

با باز کردن تصاویر مرجع شروع کنید و به این فکر کنید که کدام عکس کجا باید قرار داده شود. سپس می توانید با ابزار Polygonal Lasso شروع کنید تا حدود ساختمانهای مستطیل شکل را از تصاویر مرجعی انتخاب کنید که به صورت مبهم زاویه ای که می خواهید در آن روی رندر Paste کنید، را شبیه سازی می کنند. زمانیکه انتخاب انجام شد آن را کپی کرده و روی سند خود با تصویر رندر شده paste کنید.

در این مرحله زیاد نگران تغییر مقیاس تصاویر مرجع کوچک نباشید، چرا که خیلی سخت در نتیجه نهایی قابل تشخیص است. زمانیکه مجموعه ای از ساختمان ها را در صحنه خود paste  می کنید، Command + T را برای Free Transform فشار دهید و از Command+click & drag روی گوشه های تصویر نمونه خود برای تغییر پرسپکتیو آن استفاده کنید. حالت ترکیب را روی overlay یا multiply یا هر چه که بهتر می دانید تنظیم کنید. می توانید همینطور با opacity بازی کنید.

بازهم به یاد داشته باشید که خیلی دقیق نباشید. مهم نیست اگر کمی بعضی از پرسپکتیوها صحیح به نظر نرسند، این تصاویر تنها اینجا قرار گرفته اند که یک ایده معماری و تکسچر سطح را نمایش دهند. اشکالات در مراحل بعدی به نحوی تصحیح می شوند.

آنچه که باید خیلی در مورد آن محطاط باشید مقیاس است. تصویر فردی که در خیابان ایستاده است را اگر به شما کمک می کند در صحنه paste کنید و نگاه کنید که آیا چیزی نسبت به مقیاس انسانی خیلی غیرواقعی به نظر می رسد یا خیر.

این یک روند خودکار است، نمی توان گفت که کجا هر تصوی را paste کنید اما ایده روند امیدوارم که توسط شما دریافت شده باشد.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_13

مرحله دیگر جایی است که یک تبلت گرافیکی خیلی کمک خواهد کرد. چرا که در اینجا ترسیمات واقعی انجام خواهیم داد. براش پیش فرضی که من معمولا استفاده می کنم  “MyBroosh”  و  “Oil Pastel Large 3,”  می باشند که جزو براش های رایگان فراهم شده توسط Daarken در وبسایت او می باشند.

http://www.daarken.com/

می توانید براش ها را در قسمت آموزش سایت او بیابید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_14

گام چهاردهم

اگر قبلا تجربه نقاشی دیجیتال را نداشته اید نترسید. یک صحنه کامل نمی خواهیم ترسیم کنیم بلکه کمی جزئیات و تناژی برای اینکه المان های تصویر در یک دیگر حل شوند، اضافه خواهد شد.

مطمئن شوید که در لایه ای جدید کار می کنید زمانیکه می خواهید نقاشی کنید بنابراین می توانید همیشه همه استروک براش خود را بدون اینکه به متریال های زیرین آسیب برسد حذف کنید.

همانطور که در ادامه مشاهده می کنید، لازم است که یک تن رندم و جزئیاتی به کل صحنه بدون اینکه خیلی دقیق شوید اضافه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که منبع نور کجاست بنابراین هایلایت ها و سایه ها را در جای صحیح قرار دهید. در تصویر دوم زیر، می توانید لایه نقاشی شده paste شده روی رنگ قرمز را مشاهده کنید، بنابراین می توانید استروک سیاه و سفید را مشاهده کنید. امیدوارم ببینید که چقدر می توانید غیر دقیق عمل کنید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_15

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_16

گام پانزدهم

یک روش خوب و ارزان برای اضافه کردن اطلاعات رنگی بدون ترسیم استفاده از یک عکس یا نقاشی آماده است. به طور مثال من رنگ و نور این عکس توسط  Leo Rubinfien را می پسندم

بنابراین فقط آن را روی این سند paste کرده و آن را کشیده تا به صورت عمودی بوم را پر کند. حالت ترکیب را روی Overlay با 67% opacity قرار دهید. سپس تنها قسمت فوقانی تصویر حذف می شود تا وارد قسمت آسمان نشود.

در امتحان کردن موارد مختلف آزاد باشید. شاید گاهی منجر به اشتباه شود اما ارزش آن را دارد.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_17

گام شانزدهم

سپس باید قسمت های نور و سایه را جایگذاری کنید. دوباره می توانید لایه ای که جدید روی آن ترسیم شده و روی رنگ قرمز paste شده را ببینید. میزان opacity حدود 84% است.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_18 vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_19

گام هفدهم

اگر لازم است بیشتر پیش روید و تکسچر و حس معماری بیشتر به صحنه اضافه کنید. در این مورد پنجره ها و چند دودکش در صحنه قرار داده شده است چون خیلی مکعبی شکل به نظر می رسید.

سپس با ساخت یک Gradient Map adjustment layer می توانید تن بیشتری اضافه کنید. آن را روی حالت Soft Light و با opacity 11-15% قرار دهید. از گرادیانت ” زرد، بنفش، نارنجی، آبی” استفاده شده است. سپس یک تکسچر grunge  زرد/ نارنجی در designshard.com یافت شد و آن را روی حالت Soft Light و در حدود 22% قرار دهید.

این مراحل به هیچ وجه کافی نیست. اما هیچ مقدار و منبع دقیقی که برای هر تصویری کار کند وجود ندارد بنابراین به هر صورت امتحان کنید تا آنچه موردنظرتان هست بیابید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_20

گام هجدهم

یک لایه جدید ساخته وشروع به ترسیم استروک های براش به رنگ نارنجی و تن قرمز کنید. لایه را روی color و 40% opacity تنظیم کنید. از آنجا که این تصویر بیشتر گرایش به تن های سردتر دارد، باید کمی توازن رنگ و واریاسیون به آن افزود.

سپس یک Curves adjustment layer جدید ساخته و یک S curve روی آن ساخته تا سایه ها را تیره تر و هایلایت ها را روشن تر کنید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_21

گام نوزدهم

برای برجسته کردن سایه ها و تن های نور خورشید، یک لایه جدید ساخته و آن را با یک گرادیانت که از نارنجی به تن های آبی می رود پر کنید، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید. سپس این لایه را روی حالت Overlay  و حدود  10% opacityتنظیم کنید.

سپس می توانید تکسچر grunge  زرد/ نارنجی دیگری بیافزایید همانند نمونه ای که قبلا استفاده شد و آن را روی حالت Soft Light  و در حدود 34% opacity قرار دهید. حتی در این مرحله نیز تصاویر مرجع معماری در جایی که نیاز به جزئیات بیشتر بوده، اضافه شده است.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_22 vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_23

گام بیستم

مپ های گرادیانت ظریف یا هر adjustment layers دیگری که می خواهید در نهایت اضافه کنید. سپس یک لایه جدید ساخته و آن را با خاکستری متوسط پر کنید و به Filter > Noise > Add Noise بروید. بسته به ابعاد تصویر، درصد را تنظیم کنید تا یک اثر ملایم داشته باشد و گزینه Monochromatic  را علامت دار کنید. این لایه را روی حالت Overlay  و در حدود  60-70% opacityقرار دهید. سپس تصویر خود را مسطح (Flat) کرده و یک فیلتر Unsharp Mask اعمال کنید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_24

نتیجه

شما می توانید هر کاری که می خواهید انجام دهید. در اینجا یک مرز سفید رنگ روی پس زمینه سیاه اضافه شده است و کمی متن. ارائه وابسته به شماست. برای آنکه یک اثر کانسپت آرت موفق بسازید نیازی نیست که سالها تجربه به عنوان یک نقاش حرفه ای داشته باشید.

vnplugin-3dsmax_cityscape-concept-art_25

منبع: www.tutsplus.com
ترجمه: www.vnplugin.com
لطفا در صورت کپی آدرس سایت www.vnplugin.com را ذکر کنید ( برای مثال   ترجمه: www.vnplugin.com ).
 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *